Kontrollpanelen DirectAdmin har utvecklats till ett av de starkaste alternativen till cPanel och används idag av flera av de större webbhotellen. Några av fördelarna är att DirectAdmin är resurssnålt och snabbt, trots att det är relativt fullfjädrat.

I den här guiden tittar vi närmare på en av de viktigaste funktionerna för de allra flesta, nämligen hur du skapar, ändrar och hanterar e-postkonton samt andra relaterade funktioner.

1. Skapa e-postkonton

skapa e-postkonton directadmin

1. För att skapa ett nytt e-postkonto i DirectAdmin klicka du först på ”E-postkonton” i huvudmenyn

skapa konto e-post directadmin

2. Klicka på ”Skapa konto”

skapa e-postkonto DirectAdmin användardetaljer

3. Ange önskad e-postadress (användarnamn) och lösenord. Välj gärna ett säkert lösenord med hjälp av generatorn till vänster om lösenordsfältet.

4. Klicka sedan på ”Skapa konto” för att slutföra processen

När du skapat kontot ser du en bekräftelse-popup som visar alla detaljer om ditt nya konto, inklusive inkommande och utgående serverinställningar samt lösenord. Glöm inte att spara uppgifterna till när du ska konfigurera e-postklienter som t.ex. Outlook eller Apple Mail.

Bra att veta: Det redan alltid ett standardkonto med namnet användarnamn@dindomän.se (där ”användarnamn” är ditt inloggningsnamn till DirectAdmin). Det här kontot kan inte tas bort.

Ändra lösenord/inställningar för e-postkonton

inställningar e-post directadmin

Om du behöver ändra lösenord eller användningsgränser för ett e-postkonto:

  1. Gå till ”e-postkonton”
  2. Hitta kontot du vill ändra och klicka på menysymbolen till höger
  3. Klicka på ”Ändra lösenord/användarnamn” eller ”Ändra gränser” för att justera inställningarna

SMTP-autentisering

När du konfigurerar e-postklienter som Outlook behöver du aktivera SMTP-autentisering om du vill skicka e-post via ditt webbhotellkonto. SMTP-autentiseringsuppgifterna är samma som dina IMAP-inloggningsuppgifter. SMTP-autentisering är en viktig säkerhetsfunktion som säkerställer att enbart auktoriserade användare kan skicka e-post från din domän.

Vidarebefordrare

vidarebefordrare directadmin

Vidarebefordrare låter dig omdirigera inkommande e-post till en annan adress. Till exempel kan du vidarebefordra e-post från support@dindomän.se till info@dindomän.se.

För att skapa en vidarebefordrare:

skapa vidarebefordrare directadmin

  1. Gå till ”E-posthantering” -> ”Vidarebefordring”
  2. Klicka på ”Skapa vidarebefordran av e-post”
  3. Ange e-postadressen (eller adresserna) du vill vidarebefordra samt destinationsadress
  4. Klicka på ”Skapa”

Du kan vidarebefordra både från och till flera adresser genom att klicka på ”+” knappen vid den första vidarebefordrarens namn. Du kan också använda speciella värden som ”:fail:” för att returnera ett felmeddelande till avsändaren eller ”:blackhole:” för att acceptera e-posten och sedan kasta den.

Autosvar

Autosvar är e-postrobotar som svarar på alla inkommande meddelanden med ett standardmeddelande. Detta är användbart för exempelvis prislistor eller frånvaromeddelanden.

För att skapa ett autosvar:

  1. Gå till ”E-posthantering” -> ”Autosvar”
  2. Klicka på ”Skapa autosvarare”
  3. Välj ett namn för autosvararen
  4. Skriv in autosvarmeddelandet i textfältet
  5. Valfritt: Ange en CC-adress för att få kopior av utgående autosvar
  6. Klicka på ”Skapa”

Tänk på att du måste ha ett sedan tidigare skapat e-postkonto eller en vidarebefordrare med samma namn som autosvararen.

Semestermeddelanden

Semestermeddelanden informerar andra om att du är borta. Till skillnad från autosvar är semestermeddelanden kopplade till befintliga e-postkonton och har start- och slutdatum.

För att skapa ett semestermeddelande:

  1. Gå till ”E-posthantering” -> ”Semestermeddelande”
  2. Klicka på ”Ställ in semestermeddelande”
  3. Välj vilket konto du vill lägga till ett semestermeddelande för
  4. Ange start- och slutdatum för semestermeddelandet
  5. Skriv in semestermeddelandet
  6. Klicka på ”Skapa”

Semestermeddelanden är användbara när du vet exakt när du kommer att vara tillbaka och kan återuppta normal kommunikation.

E-postlistor

E-postlistor låter dig skicka ett meddelande till flera mottagare samtidigt.

För att skapa en e-postlista:

  1. Gå till ”E-posthantering” -> ”E-postlistor”
  2. Klicka på ”Skapa e-postlista”
  3. Ange ett namn för din lista
  4. Klicka på ”Skapa” eller ”Create”

Du kan sedan lägga till prenumeranter via kontrollpanelen. Funktionen är inte anpassad för externa nyhetsbrev med omfattande mottagarlistor, men kan fungera bra för t.ex. internkommunikation på företaget.

Spamassassin och SPAM-filter

Spamassasin är en standardfunktion för detektering och kategorisering av spam. Du kan ställa in känsligheten för Spamassassin och hur den taggar och kategoriserar skräppost. SPAM-filter är en manuell metod för att blockera e-post från vissa adresser eller med visst innehåll. För att skapa filter:

  1. Gå till ”E-posthantering” -> ”SPAM-filter”
  2. Välj vilken typ av filter du vill skapa:
    • Blockera e-post från en specifik adress
    • Blockera e-post från en specifik domän
    • Blockera e-post som innehåller specifika ord
    • Ställ in maximal filstorlek för inkommande e-post
    • Aktivera eller inaktivera vuxenfilter

Du kan också välja vad som ska hända med filtrerade e-postmeddelanden – antingen kasta dem eller skicka dem till en spambox.

Webmail: Roundcube

DirectAdmin använder Roundcube som webbmejl, vilket låter dig komma åt din e-post från vilken webbläsare som helst. Till skillnad från andra e-postfunktioner i DirectAdmin når du inte denna under ”E-posthantering”, utan istället under ”Extra egenskaper”.

roundcube directadmin

  1. Gå till ”Extra egenskaper” -> ”Webmail: Roundcube”
  2. Ange din fullständiga e-postadress och lösenord för att logga in